סיור בין שרידי המושבה הר-טוב - יהודה בן-בסט

הגדל

איך מגיעים
מת"א ומירושלים:
נוסעים בכביש מס' 1 (ת"א - ירושלים) עד מחלף שער הגיא, ופונים דרומה לכביש מס' 38. חולפים על פני צומת שמשון, וכמאה מטר לפני תחנת המשטרה, פונים שמאלה לכיוון היישוב נחם. נוסעים עד מגרש החנייה של המועצה האזורית "מטה יהודה" וחונים.
מרמלה:
נוסעים בכביש מס' 44 עד צומת שמשון, ופונים דרומה לכביש מס' 38, ומשם - ראה לעיל.
מבאר שבע וקריית גת:
נוסעים בכביש מס' 35 דרך בית גוברין, ממשיכים צפונה, בכביש 38, לכיוון בית שמש. חוצים את מסילת הברזל, וכמאה מטר אחרי משטרת בית שמש פונים ימינה לכיוון נחם.

תמונות
צרפנו תמונות כדי לזהות את המקומות (המפורטים להלן) לאורך המסלול: תמונות 1-8, תמונות 9-14

נקודות בסיור

1. מוזיאון המושבה :
נחנה את הרכב במגרש החנייה של המועצה המקומית ונפנה חזרה לשער הכניסה. נחצה את הכביש,  מולנו  נראה שילוט למוזיאון הר-טוב. נכנס בשער, נרד במדרגות  עד לבניין אבן עם גג רעפים אדום. בפינת הבניין, נראה שלט של המועצה לשימור אתרים, המתאר את תולדות הבניין. נקיף אותו מימין  ונראה  מולנו אנדרטת אבן גדולה המנציחה, את מקימי המושבה. סמוך לה סככת ישיבה מוצלת.נרד במדרגות עד הכניסה למוזיאון, הנמצא בקומת הקרקע (הביקור מחייב תאום מראש, ראה פרטים בהמשך) .   במוזיאון נוכל לראות תמונות ומסמכים ולצפות בסרט המתאר את קורות המושבה .

2. בית המיסיון:
נחזור לרכבים, נצא ממגרש החנייה ונפנה ימינה במעלה הכביש לכיוון המושב נחם ( ניתן גם ללכת ברגל , אך יש להיזהר מכלי רכב חולפים ). כעבור כ-250 מ' , נגיע לשער צהוב, נחלוף על פניו ומיד נפנה פנייה חדה ימינה, ונחנה את הרכב  בצידי הדרך.  משמאלנו  נראה בניין אבן, שריד לבניין שהוקם ב-1890 ע"י המיסיון האנגליקני,  שניסה להקים במקום מושבה יהודית בחסות המיסיון .
בשנים 1895-1896 התיישבו במקום  העולים מבולגריה ,לכל משפחה הוקצו חדרים, בקומה העליונה למגורים, ובתחתונה לזרעים וכלי עבודה. סביב הבניין הייתה חצר גדולה לבהמות, לעופות, ולתנורי אפיה (טבונים), שהוסקו בקש ובגללי בהמות.
את המים נהגו להביא בכדים על גבי בהמות,   מבאר מרוחקת שהייתה בעמק.  את החצר הקיפה חומת אבן להגנה בפני  גנבים.  ב- 1929 פונתה המושבה והבניין נהרס ברובו.
במלחמת הקוממיות, הוקמה במקום עמדה להגנה מול הכפר הערבי השכן. במרץ 1948 הותקפה המושבה, כוח ערבי ניסה לפרוץ אל המושבה דרך העמדה , נהדף ונסוג.
נמשיך כמה מטרים במורד הדרך ואנו ברחוב המושבה,נעצור ליד בניין הרוס.

3. רחוב המושבה
ב- 1930 שוקמה המושבה. לעזרת המתיישבים נרתמה  קרן העזרה של יהודי ארה"ב וקנדה  משני צידי הדרך נבנו  בתים  למגורים ולידם רפתות ולולים.
באר מים שהייתה  ליד בניין המשטרה שוקמה , הותקנו בה  מנוע ומשאבה ונמתח ממנה צינור מים. לראשונה מאז המושבה נוסדה  הגיעו  מים זורמים לבתים.
במלחמת הקוממיות נהרסה המושבה, וכיום נותרו בה שני בניינים,  האחד הרוס בחלקו , זה היה  ביתם של נסים וסולטאנה גרתי.
נתקדם עוד כמה מטרים ונגיע לגדר המקיפה את  מתחם בית ספר, מכאן    נוכל לראות בית משופץ. זה היה ביתם של מנחם ורבקה בן בסט. מנחם היה ראשון הבנים שנולד בהר-טוב. בינואר 1948 נהרג בנו שמואל בחילופי יריות . הוא הובל לקבורה בהר-הזיתים ומקום קבורתו לא נודע. רק בפסח 2008 אותר קברו.

4. בית - העלמין
נשוב לרכב וניסע בחזרה לכביש 38, נפנה ימינה (לכיוון צומת שמשון) ניסע עוד  כ- 750 מ'  ונבחין בשלט ירוק המורה על  איזור התעשייה הר-טוב א'. נפנה שמאלה (לאזור התעשייה ). נחלוף על פני כיכר ונמשיך במעלה הכביש ברחוב ההר, לאחר כ-500 מ' לפני המרכז המסחרי - גניר, נפנה שמאלה לרחוב התעשייה .
נמשיך כ 700 מ' עד מסעף, שמעליו מתנשאת גבעה נטועה בעצי זית. לפני המסעף נראה משמאלנו את בית העלמין  המוקף בעצי ברוש. נרד שמאלה בדרך העפר ונגיע  לאחר כשלושים מ' למגרש חנייה קטן בכניסה לבית העלמין.
 עד- 1927 נקברו הנפטרים בגבעה, שנמצאה ממזרח לכפר הערבי ערטוף (כיום נחם) . לא אחת חולל בית העלמין ע"י הרועים הערבים, שעלו עם עדריהם על המקום. לכן, הוחלט להעתיק את בית העלמין.
 במקום 26 קברים, הנפטרת הראשונה הייתה  רחל בן בשט  שנקברה ב-1928 . בין הנקברים: בכור ישראל גירון- שהיה ראשון העולים להר-טוב. לפני צאתו מבולגריה נולד לו בן , מאחר שהיה בידו כרטיס לאונייה ,סרב לדחות את עלייתו עד לאחר הברית, נטל את ביתו בת ה 14 ועלה עימה ארצה. בנר שביעי של חנוכה תרנ"ו (דצמבר 1895) דרכו רגליו על אדמת הר-טוב.  שימש כמוכתר הראשון של המושבה.
מנחם בן נסים כהן – שנרצח ב- 1939  ע"י פורעים ערבים בדרכו להתארס עם בחירת לבו .רבקה, רחל ויצחק לוי- בין הקברים  מתנשא קבר גבוה זה קברם של שלושת בני משפחת לוי (בעל ,אישה ובת ) שנפטרו תוך זמן קצר. יצחק  לוי היה שנים רבות מוכתר המושבה. נודע בקשריו הטובים עם השלטונות העות'מאניים ועם השכנים הערבים. היה מעורב ברכישת אדמות חולדה, ובפתרון סכסוך קרקעות עם ערביים,  שהתגוררו בשטחי כפר אוריה. אשתו רחל ,עלתה ראשונה להר-טוב יחד עם אביה בכור ישראל גירון.
בקיץ 1948 נפגע הקבר מפגז שנורה ע"י כוחות צה"ל, שכבשו את  האזור ושחררו את המושבה הר-טוב. המצבות השבורות הוחלפו באחרות. ליד הגדר, סמוך לקבר ניתן לראות את המצבות המנותצות.
ליד  שער הכניסה, ישנה מצבה משותפת  של רחל ואברהם מרכוס שלא ידוע מי הם. יתכן, שהם היו תושבי בית שמש .
נצא אל הכביש ונפנה שמאלה ושוב שמאלה ולאחר כ- 600 מ' נגיע שוב לכביש  38, נפנה ימינה לכיוון בית שמש. כעבור כ- 500 מ', ליד שלט ירוק  של מ.ע.צ. המורה על פנייה לנחם ישנה ירידה ימינה מהכביש לחניון הר-טוב.

5. חניון הר-טוב
כאן  הייתה הר-טוב התחתונה. בתחילת המאה העשרים הוקמו פה מפעלי תעשייה זעירה – בית בד, טחנת קמח, ומפעל למיצוי שמן אתרי מצמחי האזוב, שגדלו בר בהרים. לידם נבנו כמה בתי מגורים.
בינואר 1948 עברה כאן מחלקת הל"ה, בדרכה לעזרת גוש עציון הנצור, וכאן עברה בליל ה- 16למאי 1948 ,שיירת מפוני הר-טוב, שצעדו רגלית בין כפרי הערבים עד לכפר אוריה .
היום ניתן לראות את דוד הקיטור ששימש לתעשיית השמן האתרי, ושרידי מקווה טהרה. בצל העצים הציבה הקרן הקיימת שולחנות עץ. ממזרח, לרגלי  הגבעה ניתן לראות  מבנה בנוי אבני גזית, זה אחד מארבעת כבשני הסיד שהוקמו בהר-טוב. את הסיד נהגו לשלוח ברכבת לתל אביב הנבנית.
נחזור לרכבים, ונפנה ימינה בכביש 38 , כעבור כ 200 מ' ליד שלט גדול "אזור תעשייה נחם",  נרד ימינה בדרך עפר . משמאלנו צמוד לכביש נראה שרידים של באר מים.

6. באר המים
סמוך לנחלים שורק וכסלון, נחפרו בין השנים 1910-1940 כמה בארות. המים שנמצאו היו מי תהום עליונים בעומקים של 10-20 מ'. בקיץ היו הבארות מתדלדלות ולעיתים אף מתייבשות. הבאר שלפנינו נחפרה ע"י י.ל.גולדברג, שרכש ב- 1910 שליש מאדמות הר-טוב, והקים עליהן חוה חקלאית. הבאר סיפקה מים לחווה, עד שחרבה במאורעות תרפ"ט.
ב-1930 שוקמה הבאר וממנה הזרימו מים לבתי המושבה. המים היו במשורה והספיקו רק לצרכי הבית ולא להשקאה חקלאית. מעבר לנחל לרגלי עץ שיזף ניתן לראות שרידי באר נוספת.

להתקשרות:
לתאום ביקורים ו/או להדרכה וכן לקבלת מידע על טיולים ואטרקציות אחרות בסביבה,  נא להתקשר לאנשי עמותת הר-טוב כלהלן: